Ons verhaal van 15 jaar beixo
Twee vrienden met een goed idee
Het begin van beixo is het verhaal van twee vrienden die er iets bij gingen doen. Ad, in 2005 net terug van een jaar op reis naar Zuid-Amerika, helpt vriend Patrick met de marketing voor een idee van hem om een Nederlands fietsenmerk te beginnen.
Om de plannen concreet te maken wordt contact gezocht met een fietsfabrikant in Taiwan. Die wijst de vrienden erop dat hij een vouwfiets kan maken met cardan-aandrijving, iets wat nog niet bestaat. Voor ze het weten bestellen ze fietsen bij de fabrikant en is het merk beixo geboren.
In 2006 volgt de gang naar de notaris, onder de naam beixo. In die naam beixo herken je bike of bicyclette uit het Engels en het Frans, met een Zuid-Amerikaans sausje, overgehouden aan het jaar op dat continent, van het Braziliaans-Portugese beijo, zoen. En ook belangrijk: het is een woord dat nog niet bestaat, dus een URL-adres is makkelijk te claimen.
De verkoop is volledig online. Een geïnteresseerde kan geen proefrit maken, er is geen showroom of bezoekadres. Laat maar komen en als het tegenvalt, stuur maar terug. Na bestelling van een fiets ontvangt de koper per omgaande een USB-stick met de handleiding, nog voor de fiets zelf arriveert. Het is 2006, iedere computer heeft een USB-poort en zo is het helemaal volgens de hipste methode.
Van webshop naar bedrijf
Het loopt zo goed dat een “webshop erbij” al gauw wordt tot een bedrijf waar ook de partners van beiden, Angelique en Monique, moeten bijspringen. Opeens zijn er taken als sales en boekhouding.
Het assortiment wordt uitgebreid met de Slim, een volwaardige stadsfiets, die voor bewoners van een bovenhuis, heel makkelijk in het trappenhuis achter de voordeur past: het stuur is namelijk in te klappen.
In 2007 trekken Patrick en Monique zich terug uit de zaak en gaan Ad en Angelique verder. Online verkoop breidt zich uit met een netwerk van dealers door het hele land en meteen ook al België.
Aan de Pelikaanstraat in Utrecht openen ze een kantoor en showroom, waar mogelijke klanten een proefrit kunnen maken. Een paar jaar later volgt een verhuizing naar De Bilt. De vouwfiets ontwikkelt zich verder: er komt een lichtere versie met een riem in plaats van de cardanas, de Crosstown. Later een versie met een lage instap en een elektrische variant.
De eerste elektrische beixoEn zo breiden ook de doelgroepen uit. Aanvankelijk de forens en jonge mensen, maar meteen ook de techneuten die de cardanaandrijving interessant vinden en later de gepensioneerden met veel vrije tijd en een drang om vanuit de boot of caravan meer van de wereld te zien. Maar de fiets, met de relatief kleine wielen van 20 inch blijkt ook mensen met ‘beperkingen’ aan te spreken, zoals bij evenwichtsproblemen of als iemand met beide voeten op de grond wil blijven. Internationaal gaat beixo ook steeds verder. Distributeurs melden zich uit Duitsland, Frankrijk en Finland.